четвер, 16 листопада 2017 р.

Інтегровані уроки з психологом

Завдання розвитку особистісних якостей у сучасного покоління підвищує вимоги до освітнього процесу в школі. Величезний потенціал психологічної науки зумовив її вагоме  значення в розв'язанні цього завдання. 
В психолога з'являється чудова можливість відкрити учням двері в дуже цікаву науку (яка, на жаль, поки що в більшості випадків не знайшла місця в шкільному розкладі) - психологію.
Найчастіше такі уроки будуються за схемою, у якій беруть участь двоє — учитель - предметник і шкільний психолог. Така робота вимагає від вчителів і психологів додаткової підготовки, більшою ерудиції і високого професіоналізму. Для вчителя і психолога інтегрований урок не мета, а засіб формування його власної творчої особистості, прилучення його до нового типу мислення, простір для реалізації нових освітніх технологій.
Яка ж роль психолога, педагога і учнів в процесі підготовки і проведення інтегрованих уроків?
Педагог повинен вийти з рамок ролі вчителя, який володіє глибокими теоретичними знаннями, різними методиками, інструкціями по своєму предмету. Він повинен бути достатньо компетентний в області психологічних знань. Психолог же, крім своєї професійної компетентності, повинен демонструвати знання і в інших навчальних предметах. Він повинен вміло вводити елементи психодіагностики, психокорекції та психопрофілактики в шкільний урок.
Перед психологом постає складне завдання: пояснити особливості тих чи інших психічних явищ у рамках досліджуваної дисципліни. Психолог має дібрати потрібні слова, переконливі аргументи, цікаві наукові факти, які дозволять школярам отримати повне уявлення про досліджувану тему. Психолог має можливість активно спостерігати, проводити діагностування і взагалі краще пізнавати своїх підопічних у звичних для них обставинах. На таких уроках органічно поєднані навчальний матеріал й різноманітні методи та прийоми психологічної роботи:  моделювання життєвих ситуацій, ігри, діалоги, дискусії, елементи тренінгів. Психологу також потрібно уміло вводити елементи психодіагностики, психокорекції, психопрофілактики у шкільний урок.
Так як на інтегрованому уроці вирішуються дидактичні завдання двох і більше навчальних предметів, при підготовці до такого уроку необхідно:
- познайомитися з психологічними і дидактичними основами протікання інтеграційних процесів у змісті освіти;
- виділити в програмі з навчального предмета теми, взаємопов'язані з психологічними аспектами;
- визначити зв'язки між подібними елементами знань, інформації;
- змінити послідовність вивчення тем, якщо в цьому є необхідність;
- розробити сценарій проведення уроку з розподілом надання інформації вчителем-предметником і психологом;
- провести (при необхідності) психологічну діагностику учнів.
Взаємодію психолога і вчителя слід розглядати як спільну професійну діяльність, зумовлену особистісними потребами й мотивами та спрямовану на досягнення гармонійного розвитку особистості школярів.
 На сьогодні в шкільному розкладі є достатньо навчальних предметів, де розглядаються проблеми, для обговорення яких доцільно запрошувати психолога. Можна назвати не лише ті предмети, зв'язок яких із психологією має явний характер (біологія, основи здоров'я, мистецтво), але й такі, як історія, географія, література. Тематику інтегрованого уроку можна обрати, ознайомившись з навчальною програмою, календарним плануванням, підручником, поспілкувавшись з вчителем та учнями.
Висвітлення деяких теорій практичної психології за допомогою програмних літературних творів дасть можливість не тільки цікаво і несподівано піднести матеріал, а й, найголовніше, навчити замислюватися і аналізувати власні  вчинки з точки зору отримання бажаного результату. Знання характеру літературних героїв допоможе будувати відносини з іншими людьми, отримувати радість від спілкування з оточуючими. Злагоджена взаємодія психолога і вчителя відкриває шлях до використання багатьох ще не задіяних резервів, адже такий підхід складає підґрунтя не тільки особистісного зростання школярів та скоординованості дій усіх учасників освітнього процесу, але й гармонізації взаємин у навчальному закладі в цілому.

Немає коментарів:

Дописати коментар